Skip to main content

Never Ask A Devil For Help

Well, this article is supposed to be on Friday or on Saturday or on Sunday, but because the first five articles will be shown on BEC's blog (which means opening bigger opportunity to gain more traffic), I think I have to publish it today, hoping that I'm in. I apologize for that. But I hope you enjoy it.

Alright. This week's challenge is about what Indonesian folktale I like and what values I got from it. I think the most interesting folktale for me is Timun Mas (Golden Cucumber in English). I used to listen to the story from a cassette. Yes, a cassette. If you are the 70-80s generation, you probably know 'Sanggar Cerita'. A group of story telling and singing in Jakarta. Sanggar Cerita recorded its stories in cassettes. There were some Indonesian folktales which were told beautifully. One of Sanggar Cerita's star was Ms. Maria Oentoe. If I'm not mistaken, Hana Pertiwi was also born from this group. Correct me if I'm wrong, please.

Timun Mas is a girl's name. What a name? She was a parentless girl. Her mother wasn't her real mother. The woman she called 'mother' was a widow at the moment who was hoping to have a child. One night the widow had a strange dream. In her dream she met a Giant Hermit who claimed he could give her a child. In the morning, the widow searched for the place she had seen before in the dream. There, in the forest, she met the Giant who then gave her magical cucumber seeds. She planted those seeds around her house. The seeds grew into cucumber trees very quickly. One of the cucumber was the special one. It was big and golden.

The widow took the golden cucumber carefully and opened it. She was very happy. There was a baby girl inside the cucumber. Days gone by and the baby grew into a beautiful little girl. The widow was very happy and very sad at the same moment. She remembered she had to full her promise to the Giant Hermit, that is to serve her daughter for the Giant's meal.

Couldn't bear to lose her daughter, the widow asked a wise man for a help. The wise man gave her four things and explained the widow how to use them.

The D-day arrived. The Giant came and asked for Timun Mas. The widow let Timun Mas out of her house from the back door. Timun Mas ran as fast as she could while the Giant after her. Timun Mas threw the first ingredient, cucumber seeds. They soon turned into giant cucumber trees which block the Giant's steps. The Giant was trapped but he could escaped.

Timun Mas kept running and threw the second ingredient, needles, which turned into sharp bamboo trees. The Giant's feet was hurt but he didn't give up.

The Giant kept chasing Timun Mas. Timun Mas threw the third ingredient, salt, which turned the ground into lake. Timun Mas hoped that the Giant would be drowned into the lake forever. But the Giant could still escape from it.

Then it came the last try. Timun Mas threw the last ingredient: the shrimp paste. It turned into muddy swamp which not only trapped the Giant, but shrunk him down as well. Timun Mas was safe and she got home to see her mother. They finally live together in peace.

#

What a struggle! The widow struggled for a daughter, Timun Mas struggled for her life in her very young age.

What's the value I got from this incredible story? First, people need to fight for their lives, just like Timun Mas did. No matter whether we are young or old, no matter whether we are male or female. Second, never ask a devil for help nor accept his offer. There's always something we have to pay at the end. Mostly the price is too valuable for us, such as our family member's health or life.

I wonder, why this kind of story became a folktale? Is it the reflection of our people's lives in the past when magic and spell existed? Is it valueable enough to retold this kind of story over generations? I think we need to remake the story into a positive one to make it an old brand-new folktale. What do you think?

This post is to answer English Friday Weekly Challenge #16 Values From A Tale.

Comments

  1. I'm busy translating, no time to think.
    hahahahaha.....
    Duh, serius, baca gini jadi sadar kalo bahasa Inggrisku lumayan kurang bagus.

    ReplyDelete
  2. Dirimu cepat sekali mbak.

    Saya agak2 lupa nih cerita2nya. Hehehe.

    Febriyanlukito..com

    ReplyDelete
    Replies
    1. didorong paragraf pertama, mas. hehe..

      Delete
  3. wah, saya juga suka Timun Mas, bahkan dulu sampe minjem vcdnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah kalo vcd-nya malah belum pernah lihat mbak.kayaknya bagus ya.

      Delete
  4. My mother also ever told the story to me but I forgot. Your post and another member's post recall my memory about Indonesian tales. they are pretty interesting stories :D

    ReplyDelete

Post a Comment

Terima kasih sudah berkunjung. Silakan berkomentar dengan baik dan sopan. Mohon maaf, segala komentar spam, yang berisi link hidup atau yang menyebabkan broken link serta komentar yang mencantumkan identitas tidak jelas akan dihapus.

Popular posts from this blog

Kegiatan Ibu Rumah Tangga Saat Anak Sudah Beranjak Dewasa

Disclosure: Tulisan ini merupakan artikel bersponsor


“Kamu enak, Dek, masih punya anak kecil. Anakku udah remaja, apa-apa maunya dia lakukan sendiri,” curhat seorang saudara saya.

“Mau apa nanti aku, ya, jadi ibu rumah tangga saat anak sudah beranjak dewasa?”

Saya cuma bisa nyengir saja. Sama deh, saya juga ibu rumah tangga. Beberapa tahun lagi mungkin saya bakalan mengalami hal ini juga. Banyak tuh ibu-ibu yang bercerita, dulunya si anak mau diajak ke mana-mana. Sekarang? Boro-boro diajak, anaknya aja jarang ada di rumah.

Dulu, pas repot-repotnya mengurus anak balita, kita inginnya anak kita cepat besar, biar lebih enteng. Eh, setelah anak benar-benar besar dan mandiri, kita juga kebingungan mau ngapain di rumah seharian. Istighfar.

“Ngurus Posyandu aja, Mbak,” jawab saya iseng.

Saudara saya itu tinggal di perumahan model cluster di wilayah Solo Baru, Jawa Tengah. Kota satelitnya Solo ini termasuk yang cepat berkembang. Maklumlah, Solo memang salah satu kota besar di Jawa Tengah. Pen…

Mengurus Lapor Jual Kendaraan

Siang ini saya mengurus lapor jual kendaraan ke Samsat Polres Kabupaten Madiun. Untuk apa mengurus lapor jual kendaraan? Lapor jual dilakukan saat seseorang menjual kendaraan bermotornya. Mengapa harus dilaporkan? Hal ini berkenaan dengan pajak kendaraan bermotor. Kendaraan yang telah dijual namun belum dilaporkan akan tetap dikenai pajak atas nama pemilik lama. Jika pemilik lama memiliki kendaraan lebih dari satu, sesuai Peraturan Pemerintah dikenai pajak progresif.

Kendaraan yang dikenai pajak progresif adalah mobil dan sepeda motor dengan kapasitas mesin di atas 250 cc. Jika seseorang memiliki kendaraan dua buah, makai dikenai pajak progresif 2% dari Nilai Jual Kendaraan Bermotor. Jika tiga buah, pajak progresifnya 2,5%; dan seterusnya.

Cara Menonaktifkan Fitur Talkback Pada HP Samsung Galaxy Core Duo

Ini adalah cerita cara menonaktifkan fitur Talkback pada HP Samsung Galaxy Core Duo.

Minggu lalu, tiba-tiba anak saya yang kecil lapor ke saya, "Bu, talkback itu gunanya untuk mengunci HP."

Naluri saya bekerja, apa maksudnya 'mengunci'? Ternyata betul dugaan saya, si Mas sedang berjuang mengembalikan settingan HP ayahnya yang dia utak-atik. Sejurus kemudian, dengan muka memelas, si Mas meminta bantuan saya.

Kejadian ini bukan pertama kalinya. Sudah kesekian kali si Mas bikin kecelakaan pada HP. Kecelakaannya pun bermacam-macam. Anehnya, HP ayahnya pula yang kena, padahal HP itu lebih penting daripada HP saya. Iya sih, HP saya kalah canggih jadi baru dilirik kala HP si Ayah tak ada.

Pernah si Ayah usul supaya si Mas diberi HP saja biar tidak mengusili HP orang tuanya, tapi saya tolak. Begini saja sudah bikin yang aneh-aneh, apalagi kalau punya sendiri. Lagipula bahayanya sangat besar kalau anak yang umurnya saja belum ada 7 tahun sudah punya HP sendiri.

Baca jug…